Salvador Dali i Chupa Chups

Reklama

wt., 12/07/2021 - 00:48 -- MagdalenaL

Źródło obrazu: https://www.esloganmagazine.com/wp-content/webp-express/webp-images/uplo...

 

Przypomnijmy sobie historię powstania loga Chupa Chups, które zaprojektował Salvador Dalí

Chupa Chups to jedne z najsłynniejszych słodyczy na świecie. Ich charakterystyczne logo jest dziś częścią historii grafiki XX wieku. Początki istnienia tych lizaków sięgają 1959 roku, kiedy to zostały stworzone przez Enrica Bernata. Założyciel firmy cukierniczej “Productos Bernat” zaobserwował, jak dzieci wyciągały cukierki z ust rękami i wpadł na genialny pomysł, aby dodać do nich patyczki i sprzedawać je w tej formie. Po raz pierwszy na rynek weszły słodycze, które można było zjeść bez brudzenia się i wkładać je do ust bez konieczności połykania.

 

Źródło obrazu: https://www.esloganmagazine.com/wp-content/webp-express/webp-images/uplo...

 

Pierwsze produkty nosiły nazwę Chups, dopóki w radiu nie zaczęła lecieć promująca je piosenka: „Chupa un caramel, chupa, chupa, … chupa Chups” (Liż cukierka, liż,liż, … liż Chups). Od tego momentu ludzie zaczęli nazywać je Chupa Chups.

Dziś lizaki te sprzedawane są na pięciu kontynentach (w 108 krajach) i produkuje się je w Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Rosji i Chinach. Ale jedną z ciekawostek tej historii, z której wielu nie zdaje sobie sprawy, jest to, że główny projekt loga Chupa Chups został stworzony przez samego Salvadora Dali.

 

 

Zmiana logo Chupa Chups

W 1969 firma Bernata zwróciła się o pomoc do katalońskiego artysty, ponieważ chciała rozpowszechnić produkt. Za niemałą zapłatę poprosili go o zaprojektowanie nowego, ciekawego logo, dzięki któremu mogliby osiągnąć swoje cele biznesowe.

Zgodnie z tym, co jest napisane na stronie Chupa Chups, wykonanie tego projektu zajęło Dalemu tylko godzinę. Choć może się wydawać, że jego wkład był minimalny, w rzeczywistości był dość znaczny. Pierwszą nowością jaką wprowadził, było użycie na żółtym tle tylko jednego koloru - czerwonego. To posunięcie było całkiem sprytne. Drugą rzeczą, którą dodał, był kształt kwiatu, który otacza logo - jest to jeden z elementów najsilniej utożsamianych z Chupa Chups. Jego ostatnim - i możliwe, że najważniejszym pomysłem - było zaproponowanie, by umieścić logo na górze opakowania. To sprzyjało jego widoczności i nadawało produktowi unikalność.

 

Źródło obrazu: https://www.esloganmagazine.com/wp-content/webp-express/webp-images/uplo...

 

Pierwszej reklamie lizaków z nowym logo Dalego towarzyszył slogan: “Jest okrągły i starcza na długo, Chupa Chups” (oryg. “És rolled i dura molt, Chupa Chups”).

Autor: 
Tłumaczenie: Klaudia Jamróg
Polub Plportal.pl:

Reklama