5 zatwierdzonych przez psychologów sposobów, jak zwiększyć poczucie własnej wartości

Reklama

śr., 01/12/2022 - 12:47 -- MagdalenaL
  • Oznaki niskiej samooceny to między innymi strach przed porażką, dewaluowanie siebie i skupianie się na słabościach.
     
  • Niska samoocena może być spowodowana zastraszaniem, wykorzystywaniem, traumatycznymi przeżyciami i brakiem akceptacji ze strony rodziców.
     
  • Aby zwiększyć swoją samoocenę, szukaj pełnych miłości związków, bądź miły dla siebie i próbuj znaleźć hobby.

Poczucie własnej wartości to sposób, w jaki siebie postrzegasz. Ponieważ poczucie własnej wartości zmienia się wraz z biegiem lat, istnieje prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie doświadczysz niskiej samooceny. Może to spowodować, że nie będziesz pewny swoich umiejętności lub będziesz skazany na porażkę. Chociaż niska samoocena jest trudna do przezwyciężenia, można to zrobić.

Oto jak zwiększyć poczucie własnej wartości.

Co to jest poczucie własnej wartości

Poczucie własnej wartości to między innymi ciągle zmieniające się postrzeganie własnych emocji, działań, myśli, relacji i wyglądu fizycznego. Poczucie własnej wartości sprowadza się do jednego pytania: „Jaką wartość i szacunek masz dla siebie?”, mówi Romanoff.

Oznaki niskiej samooceny

Istnieje wiele oznak niskiej samooceny. Według dr Sabriny Romanoff, psychologa klinicznego ze szpitala Lenox Hill, emocjonalne oznaki niskiej samooceny obejmują:

  • Nieustanny strach przed porażką
  • Trudność w przyjmowaniu komplementów
  • Skupianie się na osobistych słabościach
  • Tendencja do dewaluowania siebie

Według dr Aimee Daramus, psychologa klinicznego w Urban Balance, zachowania związane z niską samooceną obejmują:

  • Potrzeba zadowolenia innych
  • Problemy z mówieniem „nie”
  • Unikanie konfliktów
  • Zbyt częste przepraszanie
  • Przesadne reagowanie na nieporozumienia 
  • Strach przed porzuceniem przez bliskich

Te uczucia i zachowania mogą skutkować tym, że nie będziesz robić rzeczy, które lubisz, ponieważ skupiasz się na tym, jak inni będą Cię postrzegać.

Niska samoocena nie powoduje sama w sobie objawów fizycznych, ale jest związana z takimi stanami, jak lęk czy depresja, które mogą do nich prowadzić. Te problemy natury psychicznej mogą powodować bóle brzucha, migreny i zmęczenie.

Co mówią badania: W badaniu przeprowadzonym w 2019 roku wśród studentów w Wietnamie, naukowcy powiązali niską samoocenę z podwyższonym poziomem lęku, depresji i myśli samobójczych. Stres związany ze szkołą lub znęcanie się ze strony rodziców lub innych dorosłych w ich gospodarstwie domowym były głównymi czynnikami ryzyka rozwoju niskiej samooceny.

Przyczyny niskiej samooceny

Niska samoocena pojawia się z wielu różnych powodów. According to Annie M. Zdaniem Annie M. Henderson, która jest certyfikowanym coachem i licencjonowanym doradcą zawodowym z własną wirtualną praktyką, przyczyny niskiej samooceny to:

  • Prześladowanie
  • Przemoc
  • Traumatyczne przeżycia
  • Trudności w nauce i brak wsparcia rodziców
  • Nieuznawanie autorytetów

Rodzice mogą również spowodować niską samoocenę u swoich dzieci na kilka sposobów. Jednym z nich jest przedkładanie osiągnięć dziecka nad wysiłek, jaki wkłada ono w ich osiągnięcie. Kiedy dzieci są chwalone za wyniki, takie jak wygrana w zawodach lub nagroda, może to prowadzić do poczucia niskiej samooceny, dopóki nie pojawi się kolejne namacalne osiągnięcie, mówi Romanoff.

Co mówią badania: W badaniu z 2017 roku naukowcy sprawdzili, w jaki sposób związek między szwedzkimi rodzicami, a dziećmi wpływa na poczucie własnej wartości dziecka. Stwierdzili oni, że im bliżej rodzice są ze swoim dzieckiem i im bardziej są oni czuli, tym większa jest samoocena dziecka.

Jak budować poczucie własnej wartości 

Budowanie poczucia własnej wartości może zająć miesiące, a nawet lata, ale dzięki odpowiednim wskazówkom jest to całkowicie możliwe. Oto kilka wskazówek i działań według Romanoff, Daramus i Henderson, które warto wypróbować, aby zwiększyć poczucie własnej wartości:

  1. Szukaj czułych relacji. Kiedy czujesz się konsekwentnie wspierany w swoich platonicznych i romantycznych związkach, łatwiej jest pozbyć się własnych wątpliwości.
  2. Rób rzeczy, które lubisz i w których się wyróżniasz. „To zapewnia pozytywne wzmocnienie i poczucie biegłości i zdolności”, mówi Romanoff.
  3. Świętuj każdy mały sukces. Upewnij się, że ważysz swoje sukcesy na równi z trudnościami, mówi Daramus. Łatwo jest skupić się na czymś złym i zminimalizować to, co dobre. Każdy wynik, pozytywny czy słaby, traktuj z taką samą uwagą. 
  4. Mów do siebie jak do przyjaciela. Zauważ, czy Twoje spostrzeżenia i wewnętrzne myśli odzwierciedlają postawę cheerleaderki, czy tyrana. Na przykład, nie mów, że powinieneś był się bardziej postarać, zamiast tego powiedz, że włożyłeś w coś wystarczająco duży wysiłek.
  5. Kwestionuj swoje negatywne myśli. Myślenie o czymś nie oznacza, że taki jest aktualny stan rzeczy. Następnym razem, gdy będziesz miał negatywną opinię na swój temat, zakwestionuj ją i zastąp pozytywną.

Romanoff radzi, aby zwrócić się do specjalisty od zdrowia psychicznego w sprawie poczucia własnej wartości, jeśli zauważysz, że wpływa ono na Twoje życie, np. w związkach, w pracy lub na Twój nastrój.

Ważne: Nie musisz czekać, aż Twoja samoocena będzie „wystarczająco zła”, aby umówić się na wizytę u specjalisty. „Jeśli twoja niska samoocena sprawia, że jesteś nieszczęśliwy, warto zgłosić się do kogoś ze względu na to, że jesteś ważny i nie powinieneś iść przez życie nieszczęśliwy i nienawidzący siebie”, mówi Daramus.

Rodzice mogą również odgrywać znaczącą rolę w podnoszeniu i utrzymaniu poczucia własnej wartości dziecka. Przykładowo, rodzice powinni:

  • Zwracać uwagę na czynniki wewnętrzne, takie jak wysiłek i determinacja, a nie wyniki na świadectwie ukończenia szkoły
  • Nauczyć dzieci stawiania granic
  • Aktywnie pracować nad własną samooceną
     

     

Podsumowanie

Poczucie własnej wartości jest czymś, na czym będziesz się opierać przez całe życie i to normalne, że ulega ono zmianom. „Nie utrzymujemy stałych wartości dla siebie i nie bez powodu”, mówi Romanoff. „Nasze doświadczenia i środowiska muszą na nas oddziaływać, abyśmy mogli się rozwijać, interesować się tym, co dzieje się dookoła i ewoluować”

Autor: 
Autorzy: Sarah Fielding, Jeremy Novich; Tłumaczenie: Natalia Kochan
Polub Plportal.pl:

Reklama