Jak nie dać się oszukać podczas kupowania lub sprzedawania rzeczy online?

Reklama

pon., 01/17/2022 - 13:13 -- MagdalenaL

Niestety, oszuści czyhają na kupujących, których chcą wykorzystać. W Derbyshire zaobserwowano wzrost liczby osób przelewających pieniądze za towary, które dopiero po przybyciu na miejsce po odbiór zakupów, dowiadują się, że podany adres jest fałszywy.

Podobnie osoby prywatne zgłaszały się po odbiór towaru od niewinnego sprzedawcy, twierdząc, że przelały środki na zakup i że może to potrwać kilka godzin, zanim zostaną one przelane na ich konto. Jednak po przekazaniu towaru pieniądze nigdy nie wpływały na konto sprzedawcy.

Po przelaniu środków policja niewiele może zrobić - dlatego ważne jest, aby przestrzegać tych sześciu kroków, które pomogą Ci uniknąć oszustwa przy kupnie lub sprzedaży online:

 

1. Zawsze korzystaj z zaufanej strony odsprzedaży, która zapewnia ochronę sprzedawcy.

Podczas zakupów online upewnij się, że korzystasz z witryny z bezpiecznymi transakcjami, w przeciwnym razie możesz nie mieć ochrony konsumenta, jeśli coś pójdzie nie tak.

Niezabezpieczone witryny mogą również narażać komputery na ataki, co może dać oszustom dostęp do Twoich danych osobowych lub finansowych.

Zalecamy, aby zawsze czytać recenzje, aby sprawdzić jakość strony lub firmy.

 

2. Jeśli to możliwe, spotkaj się osobiście.

Wielu oszustów prosi o pieniądze z góry, a kupujący chętnie przelewają swoje środki tylko na podstawie obietnicy.

Oszust może poprosić o przelew, przedpłaconą kartę debetową lub kartę podarunkową przed spotkaniem, twierdząc, że jest to depozyt.

Sprzedający nie powinien mieć problemu, by spotkać się na żywo zanim dokona sprzedaży lub przeleje jakiekolwiek pieniądze.

 

3. Przy sprzedaży nie przekazuj towaru, dopóki środki nie znajdą się fizycznie na Twoim koncie. 

Nie ufaj e-mailom informującym o dokonaniu płatności, upewnij się, że sprawdziłeś swoje konto bankowe i wiesz, że środki zostały przelane.

Zawsze loguj się na swoje konto poprzez oficjalną stronę internetową lub aplikację - nigdy poprzez link wysłany pocztą elektroniczną.

 

4. Przyjrzyj się dokładnie profilowi użytkownika.

Zawsze sprawdź profil kupującego lub sprzedającego i przeczytaj poprzednie opinie - jeśli wcześniej nic nie sprzedali, uważaj na tę transakcję.

 

5. Zawsze używaj przesyłki poleconej lub priorytetowej.

Najlepszym sposobem na śledzenie przesyłek jest użycie przesyłki poleconej lub priorytetowej, co stanowi również barierę bezpieczeństwa przy zakupach, ponieważ przy odbiorze towaru wymagany jest podpis.

 

6. Zaufaj swojemu instynktowi.

Jeśli oferta wygląda zbyt dobrze, aby była prawdziwa, to najprawdopodobniej taka nie jest!

Oszuści mogą próbować wywołać w Tobie poczucie, że musisz działać natychmiast, bo w przeciwnym razie przegapisz dobrą ofertę. Taktyka wywierania dużej presji może sprawić, że kupujący zachowa się irracjonalnie i przekaże gotówkę lub potencjalnie udzieli informacji, których nie powinien.

 

Jeśli coś pójdzie nie tak: 

Wszyscy popełniamy błędy, a w dzisiejszych czasach oszuści mogą być niewiarygodnie przekonujący. Jeśli uważasz, że Ty lub ktoś, kogo znasz, padliście ofiarami oszustwa internetowego:

  • W pierwszej kolejności należy skontaktować się z bankiem, aby zgłosić, że doszło do oszustwa i postępować zgodnie z jego wskazówkami.
     

     

Możesz także zgłosić przestępstwo do Action Fraud (działającego w Wielkiej Brytanii specjalnego centrum zbierającego informacje o oszustwach) za pośrednictwem ich strony internetowej: https://www.actionfraud.police.uk/.

Autor: 
Tłumaczenie: Natalia Kochan
Polub Plportal.pl:

Reklama