Glossofobia (fobia wystąpień publicznych) - czy boisz się wystąpień publicznych?

Reklama

pon., 01/17/2022 - 13:21 -- MagdalenaL

Glossofobia, czyli lęk przed wystąpieniami publicznymi, jest bardzo powszechnym zjawiskiem. Uważa się, że dotyka ono nawet 75% populacji. Niektóre osoby mogą odczuwać lekkie zdenerwowanie na samą myśl o wystąpieniu publicznym, podczas gdy inne doświadczają pełnej paniki i strachu. Mogą za wszelką cenę starać się unikać wystąpień publicznych, a jeśli muszą przemawiać publicznie, trzęsą im się ręce i mówią drżącym głosem. Jak przezwyciężyć strach przed wystąpieniami publicznymi? Dzięki wytrwałości i przygotowaniu, pokonanie glossofobii jest całkowicie możliwe.

„Strach przed wystąpieniami publicznymi częściej występuje u młodszych pacjentów w porównaniu ze starszymi i może być bardziej powszechny u kobiet niż u mężczyzn”, mówi dr Jeffrey R. Strawn, profesor psychiatrii i pediatrii oraz dyrektor Programu Badań Zaburzeń Lękowych na Wydziale Psychiatrii i Neuronauki Behawioralnej na Uniwersytecie w Cincinnati. „Wiemy, że niektóre osoby mają tendencję do większego niepokoju związanego z pewnymi okolicznościami, w których może wystąpić strach przed oceną i zakłopotaniem”.
Strach przed wystąpieniami publicznymi jest często obecny u osób z fobią społeczną. Dr Strawn twierdzi, że te zaburzenia lęku społecznego mogą dotyczyć od 5 do 9% Amerykanów. „Jednak ważne jest, aby podkreślić, że nie wszystkie osoby obawiające się wystąpień publicznych cierpią na fobię społeczną lub inne zaburzenie psychiczne”, wyjaśnia. „W przypadku diagnozy zaburzenia psychicznego na ogół wymagane jest wyraźne upośledzenie funkcji”.

Objawy glossofobii
Lęk przed wystąpieniami publicznymi powoduje szereg objawów, takich jak:

  • Podwyższone ciśnienie krwi
  • Zwiększona potliwość
  • Suchość w ustach
  • Napięcie mięśni górnej części plecó
  • Nudności i uczucie paniki w obliczu konieczności wystąpienia publicznego
  • Intensywny niepokój na myśl o wystąpieniu przed publicznością.

Przyczyny glossofobii
Większość fobii wydaje się pojawiać znienacka, często zaczynając się w dzieciństwie lub we wczesnej dorosłości. Fobia może powstać z powodu połączenia skłonności genetycznych i innych czynników środowiskowych, biologicznych i psychologicznych. Ludzie, którzy boją się wystąpień publicznych, mogą naprawdę obawiać się zawstydzenia lub odrzucenia.
Glossofobia może być związana z wcześniejszymi doświadczeniami, mówi dr Strawn. „Osoba, która ma złe doświadczenia związane z wystąpieniami publicznymi, może obawiać się powtórki tego wcześniejszego doświadczenia przy ponownej próbie wystąpienia”.
Albo jeśli komuś każe się mówić z marszu do grupy, bez szansy na wcześniejsze przygotowanie, a to nie idzie dobrze, może on zacząć bać się wystąpień publicznych.

Możliwości leczenia
Glossofobia jest uleczalna i generalnie najbardziej pomocne są zabiegi i ćwiczenia oparte na ekspozycji, mówi dr Strawn.
W terapii ekspozycji osoba zdobywa pewne umiejętności, dzięki którym z czasem uczy się radzić sobie z sytuacją, która powoduje strach. Terapia poznawczo-behawioralna (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) jest przydatna, ponieważ pomaga osobie skutecznie radzić sobie z objawami.
Osoby cierpiące na glossofobię mogą również skorzystać z technik radzenia sobie z lękiem i relaksacyjnych, zalecane może być też połączenie kilku terapii.
„U osób z fobią społeczną, której towarzyszy lęk przed wystąpieniami publicznymi, pomocne mogą być leki, zwłaszcza w połączeniu z psychoterapią”, mówi dr Strawn. 

Kolejne kroki
Bądź przygotowany. Jeśli chcesz przezwyciężyć strach przed wystąpieniami publicznymi, zorganizuj się wcześniej. Postaraj się odwiedzić miejsce, w którym będziesz wygłaszać przemówienie i wcześniej dokładnie przejrzyj cały sprzęt. Z dużym wyprzedzeniem dowiedz się wszystkiego, co tylko się da o swoim temacie. Dzięki temu jest mniej prawdopodobne, że powiesz coś niepoprawnego lub zboczysz z tematu. Jeśli trochę się pogubisz, dobra znajomość tematu zwiększy Twoje szanse na szybkie odzyskanie równowagi.

Trening czyni mistrza. Nie ograniczaj się do jednorazowego „wygłoszenia” kompletnej prezentacji przed ochotniczą publicznością. Zrób to kilka razy z przyjaciółmi, członkami rodziny lub kimkolwiek innym, z kim czujesz się komfortowo. Pytaj o opinie i uważnie analizuj komentarze wszystkich uczestników. Możesz nawet nagrać wideo ze swojego przemówienia, abyś mógł je zobaczyć i dokonać wszelkich poprawek, które Twoim zdaniem sprawią, że będzie ono lepsze.

Zwracaj uwagę na materiał, a nie na publiczność. Ogólnie rzecz biorąc, publiczność koncentruje się na nowych informacjach, których słucha, a nie na sposobie ich prezentacji. Istnieje prawdopodobieństwo, że nawet nie zauważą twojego strachu.

Nie bój się ciszy. Kiedy na chwilę tracisz orientację w tym, co mówisz, możesz czuć się zdenerwowany i mieć wrażenie, że cały czas tylko milczysz. Ale prawdopodobnie nie trwa to dłużej niż kilka sekund, więc po prostu weź kilka powolnych, głębokich oddechów i kontynuuj. Przypomnij sobie, że nawet jeśli chwila ciszy była nieco dłuższa, to też jest w porządku. Twoja publiczność prawdopodobnie pomyśli, że przerwa była zaplanowana i nie będzie im to przeszkadzać

Autor: 
Autor: Rosemary Black; Tłumaczenie: Natalia Kochan
Polub Plportal.pl:

Reklama