9 sygnałów, że twój trening tak naprawdę ci szkodzi, zdaniem ekspertów

Reklama

czw., 01/20/2022 - 22:45 -- MagdalenaL

Twój trening ci szkodzić jeśli często masz zawroty głowy, czujesz się zmęczony lub słaby. / Zdjęcie: Getty/Andrea Gjestvang

  • Ćwiczenia mogą sprawić, że poczujesz się świetnie, ale czasami twoje nawyki treningowe mogą ci zaszkodzić.
  • Nie powinieneś odczuwać bólu z powodu treningu, a jeśli odczuwasz, to powinieneś zmienić swoją rutynę.
  • Częste chorowanie, trudności z wysypianiem się czy utrata apetytu, są objawem przetrenowania.

Jeśli odczuwasz jakikolwiek ból, przestań robić to, co robisz.


Jeśli boli cię jakaś część ciała, powinieneś unikać podrażniania jej ćwiczeniami. / Shutterstock

Jasmine Marcus, fizjoterapeutka z Nowego Yorku, opowiedziała w rozmowie z Insider dlaczego ból odczuwany w trakcie treningu to przepis na katastrofę.

„Ból to sposób w jaki twoje ciało cię chroni i prawdopodobnie oznacza, że sam sobie szkodzisz”, twierdzi Markus.

Jeśli ból jest zlokalizowany w jakimś obszarze twojego ciała, a ty jesteś w stanie dokończyć trening, mówi Markus, to możesz kontynuować ćwiczenia o ile poszukasz pomocy lekarskiej w związku z tym co ci doskwiera.

„Na przykład, jeśli dokucza ci bark, powinieneś unikać dalszego podrażniania go wyciskaniem na barki, ale nie ma powodu, dla którego nie możesz trenować dolnych partii ciała”, dodała. „Upewnij się tylko, żeby ostatecznie poszukać pomocy w kwestii barku”.

Zawsze słuchaj swojego ciała, ponieważ przetrzymanie kontuzji może odsunąć cię na boczny tor na dłużej. Jeśli odczuwasz ostry, przeszywający lub silny ból, albo jeśli pojawi się obrzęk, siniak lub jakakolwiek otwarta rana, powinieneś poszukać pomocy medycznej.

 

Trening nie powinien powodować trwających dłuższy czas zawrotów głowy ani osłabienia.


Odczuwanie chwilowych zawrotów głowy z powodu treningu jest czymś innym, niż odczuwanie zawrotów głowy przez cały czas. / anucha maneechote/Shutterstock

Jeśli odczuwasz zawroty głowy albo masz poczucie osłabienia na długo po treningu, nie jest to dobry znak.

Mitchell Starkman, fizjoterapeuta sportowy i ortopedyczny z Kanady, powiedział w rozmowie z Insider, że lekkie zawroty głowy są normalne, ale nie powinny się utrzymywać.

„Jeśli stale doświadczasz zawrotów głowy w trakcie ćwiczeń, dobrze jest skontaktować się z lekarzem”, powiedział. „Jednakże, wielu ludzi doświadcza krótkotrwałych zawrotów głowy podczas treningu w trakcie zmiany pozycji”.

Starkman twierdzi, że podobnie jak zawroty głowy, które odczuwamy, gdy zbyt szybko wstajemy, zawroty głowy odczuwane w trakcie ćwiczeń wynikają z dostosowywania się ciała do zmiany ciśnienia spowodowanego nagłym ruchem (takim jak przysiady czy martwy ciąg), które mogą prowadzić do „chwilowego spadku przepływu krwi w mózgu”.

Innym powodem zawrotów głowy mogą być nawyki żywieniowe. Potrzeby żywieniowe każdego z nas są inne, ale jeśli regularnie ćwiczysz na czczo, możesz poczuć się oszołomiony w trakcie treningu, powiedział Starkman w rozmowie z Insider.

 

Jeśli ciągle chorujesz, może być temu winna twoja rutyna treningowa.


Przetrenowanie może osłabiać twój system odpornościowy. / Shutterstock

Regularne ćwiczenia mogą wzmocnić twój system odpornościowy, ale przetrenowanie może przynieść odwrotny skutek i doprowadzić do choroby.

„Ćwiczenia fizyczne to wspaniała rzecz i jeśli są wykonywane regularnie, to z biegiem czasu wzmacniają system odpornościowy”, powiedział Starkman w wywiadzie dla Insider. „Jednakże, kiedy trening jest zbyt intensywny, po ćwiczeniach odporność właściwie lekko spada na kilka godzin, czyniąc nas bardziej podatnymi na choroby”.

Jeśli ciągle chorujesz może powinieneś przemyśleć swój reżim fitness i upewnić się, że planujesz wystarczająco dużo czasu na odpoczynek oraz właściwie zasilasz swoje ciało przed i po treningu.

 

Jeśli masz problem ze snem, powodem może być przetrenowanie.


Bezsenność jest sygnałem, że układ współczulny nie działa prawidłowo. / New Africa/Shutterstock

Ćwiczenia uważane są za korzystne dla jakości snu, ale jeśli nie śpiąc w nocy wiercisz się i kręcisz to znak, że możesz być przetrenowany.

„Bezsenność jest sygnałem, że współczulny system nerwowy nie funkcjonuje zdrowo i jest bezpośrednio związana ze zbyt intensywnymi ćwiczeniami”, powiedziała Insider Chelsea Axe, dyplomowany lekarz chiropraktyki i specjalista do spraw siły i kondycji dla DrAxe.com.

Dodała, że „nadaktywny współczulny układ nerwowy i problemy ze snem są blisko związane z ćwiczeniami beztlenowymi, zwłaszcza z ciężkim treningiem oporowym, jak podnoszenie ciężarów”.

Wyjaśniła, iż współczulny układ nerwowy jest blisko związany z reakcją mózgu typu walcz lub uciekaj dlatego takie ćwiczenia mogą łatwo spowodować bezsenność lub nerwowość.

Jak twierdzi Axe, wcześniejszy trening w ciągu dnia lub zmniejszenie częstotliwości i intensywności ćwiczeń może pomóc w złagodzeniu problemów ze snem związanych z treningiem.

Dodała, że „ćwiczący z objawami nadpobudliwego współczulnego układu nerwowego mogą odnieść korzyść z regularnej medytacji, łagodnej jogi i masażu”.

 

Oprócz zaburzeń snu, twoja rutyna może także powodować skrajne zmęczenie.


Najlepiej byłoby gdyby trening sprawił, że poczujesz się pełen energii a nie wyczerpany. / Adam Pretty/Getty Images

Jeśli czujesz się przez cały czas zmęczony lub opuszczasz siłownię wyczerpany zamiast pełen energii, być może powinieneś zwolnić.

„Bolące mięśnie towarzyszą często nowej rutynie, ale nie nadmierne zmęczenie. Jeśli wysypiasz się odpowiednio, a mimo to jesteś nadal bardzo zmęczony, przyczyn może być kilka”, powiedziała w rozmowie z Insider Megan Ostler, dietetyk i dyrektor do spraw żywienia w iFit.

Według Ostler częstym powodem zmęczenia, zwłaszcza u kobiet, jest anemia spowodowana niedoborem żelaza.

„Kiedy mamy niedobór żelaza, nie możemy transportować aż tyle tlenu, a bez wystarczającej ilości tlenu, nasze mięśnie i narządy nie mogą pracować tak, jak powinny, w tym przekształcać składników odżywczych w energię", powiedziała. „Niska produkcja energii oznacza niski poziom energii dla nas".

Innym powszechnym powodem zmęczenia jest, według Oster, niewystarczająca konsumpcja kalorii przed i po treningu.

„Nasze ciała ciężko pracują, aby upewnić się, że nie umrzemy z głodu, więc gdy zmniejsza się ilość dostarczanego pokarmu, a zwiększa ilość ćwiczeń, nasze ciała muszą się do tego dostosować”, powiedziała Ostler.

 

Utrata apetytu jest także sygnałem przetrenowania.


Trening na wysokim poziomie może stłumić twój apetyt. / 20th Century Fox

Chociaż prawdą jest, że możesz czuć się się bardziej głodny niż zwykle, gdy twoje ciało dostosowuje się do nowej rutyny fitness, to nagłe odkrycie, że nigdy nie jesteś głodny, powinno cię zaniepokoić.

„Wielu sportowców zakłada, że wystarczy podążać za oznakami głodu, aby wiedzieć, ile należy zjeść. Jednak nie zawsze tak jest", powiedział Ostler w rozmowie z Insider. „Jeśli ćwiczysz na wysokich obrotach, twój apetyt może być w rzeczywistości stłumiony".

Depresja i nadpobudliwość mogą być niechcianymi skutkami ubocznymi przetrenowania.


Ćwiczenia fizyczne są wspaniałe dla zdrowia psychicznego, ale zbyt intensywne mogą prowadzić do zmian nastroju. / 20th Century Fox Television

Kiedy się pocimy, nasze ciało uwalnia endorfiny, hormony szczęścia, zmniejszające stres i powodujące, że czujemy się zrelaksowani. Według Axe zbyt dużo ćwiczeń może jednak doprowadzić do zwiększonego poziomu niepokoju i depresji.

„Zbyt dużo aktywności areobowej może doprowadzić do przetrenowania układu przywspółczulnego”, powiedziała. „Manifestuje się to zmęczeniem, depresją i upośledzeniem wyników sportowych”.

Kontynuując dodała, że „przetrenowani sportowcy mogą także cierpieć z powodu dysfunkcji nadnerczy, oprócz zaburzeń nastroju nasilonych przez nadmierny poziom kortyzolu w ciele”.

 

Jeśli twoje serce bije szybko jeszcze długo po treningu, być może przesadzasz.


Wahające się tętno spoczynkowe jest oznaką przetrenowania. / Steve Kovach/Business Insider

Oznaką tego, że przesadzasz z rutyną treningową, jest wahanie tętna w spoczynku.

„Jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć, możesz spodziewać się zmian w tętnie spoczynkowym, ponieważ twoje ciało nabiera lepszej kondycji”, powiedziała Axe. „Ale dla doświadczonych ćwiczących, zmienność tętna może być łatwym sposobem na wychwycenie wczesnych oznak przetrenowania".

 

Uporczywe bóle mięśni mogą sygnalizować, że sam sobie szkodzisz.


Mięśnie potrzebują czasu, aby zregenerować się po treningu. / Shutterstock

Ból mięśni jest czymś normalnym w dniach następujących po szczególnie intensywnym treningu, ale nie powinien całkowicie zepchnąć cię na boczny tor i powinien relatywnie szybko ustąpić.

Jeśli twoje mięśnie są ciągle obolałe, możesz być przetrenowany.

„Kiedy ćwiczysz, powodujesz niewielkie mikro rozdarcia w mięśniach. Te uszkodzenia są następnie nadbudowywane, co powoduje wzrost mięśni”, powiedziała Emily Paskins, trener personalny w iFit.

Dodała: „Jeśli jednak ciągle ‘rozdzierasz’ mięśnie bez zapewnienia im odpowiedniego czasu na odbudowę, to zaczniesz powodować stan zużycia i bolesności”.

Autor: 
Arielle Tschinkel / tłum. Agnieszka Żółty
Polub Plportal.pl:

Reklama