Lepiej być bezrobotnym niż nieszczęśliwym w pracy – tak myśli pokolenie Z

Reklama

śr., 06/15/2022 - 12:32 -- MagdalenaL

Niezależnie od tego, czy chodzi o dziwaczne trendy randkowe, nowe koncepcje dla młodzieży czy kreatywne pomysły na modę: rosnące pokolenie Z powoduje zmianę myślenia w wielu dziedzinach życia. Pierwsze roczniki urodzonych między rokiem 1997 a 2012 pobudzają teraz również rynek pracy. 

Według analizy międzynarodowych badań kierownika ds. obsługi personelu Randstad młodzi pracownicy pokolenia Z i poprzedniego pokolenia Y nazywanych również milenialsami mają zasadniczo inną postawę zawodową niż pracownicy, którzy pracują już od 20 do 30 lat. W badaniu wzięło udział 35 000 osób z 35 krajów w wieku od 18 do 67 lat.

 

Szczęście jest priorytetem numer jeden dla pokolenia Z

Młodzi chcą przede wszystkim jednej rzeczy: satysfakcjonującego życia. Przynajmniej według wyników badania Randstad. Kluczowe znaczenie ma właściwa praca. 56 % osób z pokolenia Z i 55 % milenialsów powiedziało, że jest skora porzucić pracę, jeśli przeszkadza im ona w cieszeniu się życiem. Około 40 % osób w obu grupach zrezygnowało już z pracy, ponieważ nie pasowała do ich stylu życia. A nawet 40 % osób w wieku od 18 do 24 lat wolałoby być bezrobotnymi niż nieszczęśliwymi w swojej pracy.

Nowa grupa populacyjna wprowadza zatem zmianę paradygmatu – do tej pory pracownicy bardziej skupiali się na bezpieczeństwie pracy. Tylko 30 % uczestników badania w wieku 35-67 podjęłoby ryzyko bycia bezrobotnym zamiast bycia nieszczęśliwym. 

 

Ale co dokładnie jest ważne dla osób w wieku od 18 do 34 lat w ich pracy?

Młodzi pracownicy domagają się elastyczności. Według badania 40,5 % osób poniżej 35 roku życia chce mieć możliwość pracy z domu, a 45,5 % chce mieć wpływ na godziny pracy. Pracodawcy niespełniający tych życzeń, są w trudnym położeniu: ponad jedna trzecia pokolenia Z – nazywanego również zoomers – twierdzi, że zrezygnowała już z pracy z powodu jej sztywnych struktur, w porównaniu z zaledwie 16 % zwanych baby boomers (w wieku od 55 do 67 lat).

Ponadto pracownicy coraz bardziej skupiają się na swoich osobistych wartościach przy podejmowaniu decyzji zawodowych. Prawie połowa osób w wieku od 18 do 24 lat odmówiłaby pracy w firmie, która nie promuje ani różnorodności, ani równych szans. Taką postawę reprezentuje 46 % milenialsów i 43 % osób w wieku od 35 do 44 lat, ale tylko 33 % osób w wieku powyżej 55 lat.

Oprócz różnorodności nacisk kładzie się również na zrównoważony rozwój. Prawie jeden na dwóch respondentów z pokolenia Z odrzuciłoby ofertę pracy w firmie, która nie przestrzega celów środowiskowych. To plasuje osoby w wieku od 18 do 24 lat znacznie powyżej średniej międzypokoleniowej wynoszącej 39 %.

 

Pokolenie Z i milenialisi są przygotowani do ciężkiej pracy

Zanim jednak ktoś użyje słowa „pilny”: Wymagania młodego pokolenia nie oznaczają złej etyki pracy. Wymagań młodej generacji nie należy utożsamiać ze złymi moralami pracy. Jedna trzecia najmłodszych ankietowanych stwierdziło, że praca jest ważnym elementem ich życia – znacznie więcej niż starsi uczestnicy badania. 

Czterech na dziesięciu milenialsów i zoomersów również zaakceptowałoby obniżkę wynagrodzenia, gdyby czuli, że dzięki swojej pracy przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa. Nie wszyscy podzielają ten pogląd: Zaledwie jedna czwarta starszych profesjonalistów wymieniłaby wyższe wynagrodzenie na pracę bardziej zorientowaną na kontakty społeczne.

Wyniki badania również pokazują, że 18. i 35. latkowie będą bardziej angażować się w rozwój zawodowy. Zdecydowana większość respondentów twierdzi, że dodatkowe szkolenia były  ważne dla kariery (76 %). Najwięcej zwolenników takich możliwości szkoleniowych była z pokolenia Y i Z (80 %). W centrum zainteresowania są techniczne kompetencje i tak zwane „soft skills” (kompetencje społeczne) takie jak komunikacja i zdolności przywódcze. 

Badanie wyraźnie pokazuje, że to pracodawcy muszą dostosować się do nowej grupy pracowników. Ponieważ mają wysokie wymagania i są gotowi zrezygnować lub zmienić pracę, jeśli obecna im się nie podoba.

 

Autor: 
Tłumaczenie: Łucja Piotrowska Autor: Alexandra Beste
Polub Plportal.pl:

Reklama